TIADA KERJA YANG MUDAH DI ATAS MUKA BUMI INI

Sedar tak sedar dah tiga kali raya rupanya aku dengan kerja aku sekarang. Tempoh tiga tahun tu lama bagi aku yang jenis cepat rasa nak cuba sesuatu yang baru.

Aku memang jenis cepat nak cuba yang lain bila aku sendiri rasa bosan dengan sesuatu. Siap waktu kerja pertama dulu, aku akan count berapa hari aku dah kerja. Sampai macam tu sekali kan?

Kadang bila ada yang tanya aku "Anis, kau kerja lagi kat situ? Tak sangka nye"

Yup unsangkarable kan? Hakikatnya ramai yang sebaya aku dah berkali kali tukar kerja. Aku masih di tempat sama.

Aku siap tak sempat nak kira hari, sebab aku dah niat, kerja kali ni aku nak betul betul. Ini yang aku minat.

TERLALU BANYAK YANG AKU BELAJAR.
PENGALAMAN YANG AKU BOLEH KUTIP UNTUK JADIKAN AKU ORANG.MEMANG JAUH BEZA DENGAN DUNIA KORPORAT STANDARD

Aku bermula betul betul dari bawah. Dan aku sangat suka bila mula dari bawah. Sebab boleh nampak secara jelas sesuatu kerjaan.

Dulu masa awal kerja, orang suka tanya aku , aku kerja apa, aku buat apa, paling sadis orang cakap "alaaa kerja packing packing je kot, duduk duduk je, rilek rilek je kan"

Aku tersengih je.

Hakikatnya mana ada kerja yang senang atas muka bumi ni. Kalau kau tak reti strategize memang kelaut. Even kau kerja buat bisnes online WAJIB STRATEGIZE AND PLAN. Nak packing, nak kira stok, nak bajet stok,nak sort orders, nak follow up customers, nak handle customer yang banyak karenah, semua tu perlukan plan terancang, hati kena kebal,kena cepat, pantas tak boleh silap

Ingat senang nak cakap dengan nada yang paling sopan sekali , tak marah marah pada customer yang nak dan dan barang dia pos haritu jugak walaupun payment tak masuk lagi lepas tu nak barang esok sampai

Ingat senang nak santunkan nada ayat kite terlambat reply wassap sebab sakit perut teramat sangat dan kena pegi toilet kejap

Ingat senang nak makesure tak silap ambil tudung kat rak stok, nak hafal warna tudung lagi, kuantiti kena cukup dan packing dengan kemas dan cepat

Ingat senang nak berlembut dengan customer yang kita tak dan nak reply wassap, sebab nak kejar pos sebelum jam 1 petang tapi masih ada 50++ parcel perlu dipack. Satu parcel bukan sehelai. Kadang lebih 3 helai.

Tangan ada dua je. Kaki pun ada dua, kepala ada satu.

Team members lain juga ada kerja yang spesifik yang kena settle juga.

Semua tu perlu strategi, lembut hati, sabar dan enjoy setiap minit

Aku tak merungut akan semua hal ni tapi aku cuma tak sangka aku rupanya diberi kudrat, tenaga untuk bantu satu team aku capai visi dan misi company untuk muslimah semua

I really enjoy my works. Alhamdullillah.

Teringat dulu zaman tersadung,doa aku setiap hari

"Ya Allah, kau berikanlah aku majikan yang benar benar baik dan memahami. Ya Allah kau kelilingkan aku dengan rakan sekerja yang sebaya denganku supaya kami dapat share susah senang bersama. Ya Allah kau limpahkan rasa ikhlas yang membuak buak setiap hari atas kerjaan ku"

NIKMAT YANG TAK TERPERI AKU BERSYUKUR SEHINGGA KINI SEJAK ZAMAN TERSADUNG DULU DAN TIAP KALI AKU DOA, AKU BERSYUKUR PADA ALLAH SEBAB DAH BERI SEMUA ITU PERLAHAN LAHAN 😭😭😭😭

Aku tak pernah menyesal. Niatku hanya nak tolong majikan ku sepenuh hati nak bantu orang keliling. Itu saja.

Aku dah rasai perjalanan sebuah company. Dari team kecik, jadi besar, kemudian berkurang semula sebab ramai ada tuntutan yang lain. Tak sangka aku antara yang terlama. Masuk ni dah 3 kali raya. Kelakar pulak rasa.

Kalau orang tanya sampai bila aku nak kerja, aku tiada jawapan untuk itu.

Selagi hayat dikandung badan, selagi aku happy with what im doing dan selagi Allah lorongkan rezekiku disitu, aku bersyukur.

Terima kasih Ya Allah. Terima kasih bosses. Terima kasih team.



Pic = semalam iftar sesama bos belanjer! Raikan ainnur nak pergi. So sedih , mesti rindu nak dengar citer ainnur 😭😭 insyaAllah ade rezeki kita jumpa lagi.

Comments

Popular Posts